Spansk damper Igotz Mendi - den 26. februar 1918

Den 26. Februar Kl. 12 Middag blev der hejst Nødsignal om Bord i den strandede Damper, og Bestyreren gav da Ordre til at sætte Skagens og Gl. Skagens Redningsbåde, såvel som Motor-Redningsbåden ved Skagens Havn, i Bevægelse. Det blæste en hård Kuling af VNV. med høj Sø på alle Revlerne. Mandskabet ved Gl. Skagen mødte hurtigt og kørte Redningsbåden til Stranden, hvor den blev læsset af og sat i Søen. Den roedes derefter udenfor 2. Revle og Øst efter til det strandede Skib, som nu var svajet rundt og stod med Stævnen mod SO. Ankerdrægget kastedes, og Båden firedes ned mod Skibet, hvormed der opnåedes Forbindelse. Der blev nu indtaget 15 Mand, men på Grund af de vanskelige Forhold ved Skibet, turde man ikke medtage flere, og Redningsbåden blev da roet til Land, som heldigt nåedes Kl. 1½ Eftermiddag.


Motor Redningsbåd ved Skagen havn

Til Betjening af Skagens Redningsbåd i Stedet for de 6 Mand, -der betjente Motorredningsbåden, blev antaget 5 frivillige, og Båden kørtes til Strandingsstedet, hvor den bragtes flot Kl. 1 Eftermiddag og kom heldig ud til Skibet. Med en Del Besvær lykkedes det at indtage 13 Mand af Skibets spanske Besætning, men der var ikke flere, som vilde forlade Skibet. På Grund af den høje Sø kunde Ankeret ikke lettes, hvorfor Drægtovet kappedes, og Båden holdt til Land, som heldigt nåede et langt Stykke i Læ af Strandingsstedet. Båden blev derefter bragt til Stationen, hvor alt bragtes i Orden til Brug påny. Motor-Redningsbåden udgik fra Skagens Havn Kl. 12 Middag og stod rundt om Skagens Rev til det strandede Skib. Trods den hårde Kuling og høje Sø gik Båden med god Fart ud til Skibet; men da ingen af de tilbageværende vilde forlade dette, forlod Redningsbåden det strandede Skib og holdt efter Skagens Havn, hvor den ankom Kl. 3½ Eftermiddag.


Top Home - Gå til Forsiden