Kutteren »Almuth« af Bremen - Strandet den 27 Oktober 1900

Den 27. Oktober 1900, Formiddag Kl. 7 1/4, modtog Stationen Skagen telefonisk Meddelelse om, at der var strandet et Skib på NO.-Revet. Det blæste en sydøstlig Storm med høj Sø, og der var meget stærk nordgående strøm. Mandskab og Heste tilsagdes og mødte hurtigt, og Bedningsbåden transporteredes så langt ud på Grenen som muligt, hvor den sattes i Søen, klar til at gå ud. Man så da, at det strandede Skib var sunket så dybt, at der ikke var noget af Skroget at se, kun begge Master var synlige, og Besætningen sad i Stormasten under Salingen i Luv Vant. Skibet stod omtrent 700 Favne fra Land. Man kunde se, at Red- ning af Besætningen vilde blive meget vanskelig hvorfor Opsynsmanden pr. Telefon lod tilkalde Gl. Skagens Redningsbåd, ligesom Stationen Skagens egen Båd også blev foranlediget transporteret ud på Grenen for at være klar, hvis det første Forsøg med Skagens Grens Redningsbåd skulde mislykkes. Kl. 8 gik. så denne ud, og Mandskabet kastede på Formandens Opfordring straks Olietrøjerne for at kunne ro kraftigere. Efter at have roet i ca. 1 Time gennem,stadigt Bråd fra alle Sider, var Båden kommen Strandingen på 100 Favne nær, men Mandskabet var da en Del udmattet, hvorfor Båden blev opankret i nogle Minutter for at Folkene kunde få Tid at trække Vejret. Ankeret lettedes igen, og der toges fat rned fornyede Kræfter, men uagtet alle Anstrengelser kunde Båden ikke roes frem imod Sø og Strøm, og den måtte atter opankres. På Opsynsmandens Opfordring lagde Landskabet nu Redningsbælterne og Tøjet på Overkroppen indtil Skjorten, alle Kræfter lagdes i, og man kom nu Strandingen på ca. 50 Favne nær, men der måtte da påny ankres for at Folkene kunde udpuste. Lodsdampskibet »Skagerak« sås, nu komme rundt Revet om imod Redningsbåden, og man så, at der veksledes Signaler med Skagens Fyr, hvor Fyrmesteren havde Hejst Signal: »Hjælp Bedningsbåden«. For 3. Gang lettedes Ankerdrægget, Forsøget optoges påny, og man kom også Vraget lidt nærmere, men da man kunde se, at dette endnu ikke kunde nåes, og Lodsdamperen Var i Nærheden, besluttedes det at holde ned til denne og lade den bugsere Redningsbåden rundt Revet op til Luvart af Vraget. Efter Samråd blev man enige om, at Opsynsmanden - der som Lodsformand var nøje kendt med Revet, og da Vragene af to Dampskibe skulde passeres så nær som muligt - skulde gå om Bord i Lodsdamperen og udse det rnest passende Sted, hvor Redningsbåden bedst kunde gå ned til Vraget, hvor- efter Damperen skulde gå rundt Revet igen og påny' slæbe Redningsbåden op, Hvis det første Forsøg skulde mislykkes. Kl. 10 begyndte Bugseringen, og 600 Favne til Luvart kastedes los, og der roedes for Vinden ned gennem Bråddet, efter at Mandskabet påny havde taget Redningsbælterne på. Et Stykke til Luvart af det Sunkne Vrag kastedes Ankeret, men det var temmelig langt derfra, så der måtte påstikkes et Drægtov yderligere. Ved at kaste et Dræg over i Skibets Læ Vant, fik inan Forbindelse, og da Skibet hældede meget over, kunde Besætningen fire sig ned fra Toppen i Klyverfaldet, og når Redningsbåden skares ind mod Vraget lade sig falde ned i denne. På denne Måde gik Redningen hurtig, efter at først Skibsdrengen, der var meget forkommen, og kaptajnen, der havde fået en Tommelfinger brækket, var kommen ned, og Klokken 11 var hele Besætningen, 5 Mand, reddet. Ankertovet blev så frastukket, og der roedes ned -til den i Nærheden liggende Lodsdamper, der tog Bedningsbåden på Slæb ind under Land, hvol, Opsynsmanden påny gik i Båden, og denne landede heldigt Kl. 11½ Formd.. Under Redningsforsøget havde Redningsbåden hugget med Vraget og fået en Del ,Skade på Roret, ligesom der mistedes en Del Materiel og brækkodes flere årer, og Redningsbåden, som næsten til Stadighed var fyldt med Vand, fik også nogle af sine Lænseventiler slået itu af Søen. - Det strandede Skib var Kutter »Alinuth« af Bremen, på Rejse fra Gøteborg til London med Flasker. - Det var et af de vanskeligste Redningsforetagender, der her var fuldført ved Skagens Redningsstation, og Redningsmandskabet modtog også i dette Tilfælde Ekstrabelønninger såvel fra den danske som den tyske Regering, og sidstnævnte gav som Hædersgave Opsynsmanden en smuk Marinekikkert og Formanden et Guldur med den tyske Kejsers Billede. -


Top Home - Gå til Forsiden